Zapobieganie osteoporozie

Zapobieganie osteoporozie zacząć powinniśmy od dzieciństwa. Można by to uznać za przesadę, gdyby nie to, iż dieta i aktywność fizyczna naszych dzieci jest bardziej niż zła. Profilaktyka polega przede wszystkim na unikaniu w diecie produktów zawierających duże ilości fosforu. Popularnymi źródłami fosforu są np. napoje typu cola.

Drugim elementem profilaktyki jest właściwa aktywność fizyczna we wszelakiej formie. Masa kostna zwiększa się, gdy obciążamy kości. Zwłaszcza gdy są to tzw. obciążenia osiowe powstające w wyniku biegania, skakania (nie w przypadku pływania). Jeżeli w wieku kilkunastu lat nie zbudujemy masy kostnej na właściwym poziomie to w wieku pięćdziesięciu kilku lat możemy mieć początek kłopotów, które z wiekiem będą narastać. Problem dotyczy ogółu społeczeństwa, jednak najbardziej narażone są szczupłe kobiety.

Jeżeli więc w naszej rodzinie mamy skłonność do drobnej budowy ciała powinniśmy szczególnie zadbać o profilaktykę pierwotną wśród naszych dzieci.

Oczywiście aktywność fizyczna potrzebna jest także osobom zaawansowanym wiekowo. W zasadzie im bardziej osoby starsze są aktywne fizycznie tym mniejsze niebezpieczeństwo na nich czyha. Tyczy się to nie tylko osteoporozy ale też innych chorób takich jak choroby układu krążenia, stawów czy układu moczowego. Niestety czasami musimy zmierzyć się z problemem zaawansowanej osteoporozy dotyczącej naszych rodziców, dziadków. W ich wypadku powinniśmy zadbać o formę profilaktyki zwaną profilaktyką wtórną, która polega na zapobieganiu upadkom i skutkom tych upadków. Zapobiegniemy upadkom propagując u naszych seniorów aktywność fizyczną, a zwłaszcza ćwiczenia koordynacji ruchowej i równowagi.

Niebagatelną rolę w przeciwdziałaniu upadkom przyniesie poprawa funkcji umysłowych, którą osiągniemy przez usprawnienie krążenia mózgowego krwi, a także zadbanie o prawidłowy wzrok, który wraz z wiekiem jak wiadomo ulega pogorszeniu. Można w takich sytuacjach zaproponować stosowanie dwóch preparatów Memobonu – poprawa ukrwienia mózgu oraz Oculobonu – poprawa widzenia.

Co robić jednak, kiedy stan zdrowia jest do tego stopnia zły, że chorzy mają kłopoty z poruszaniem się o własnych siłach nawet w domu? Należy wtedy rozpocząć naukę prawidłowych upadków. Pamiętając o tym, że zawsze najbardziej bezpieczne są upadki na pośladki. Może dla niektórych czytelników wyda się to dziwne, że proponujemy wykształcenie takiej umiejętności u osób starszych, jednakże pamiętać należy, że złamanie szyjki kości udowej (popularne w tym wieku) może być przyczyną kalectwa a nawet śmierci. W medycynie znana jest lekarzom zasada, że jeżeli starszy pacjent raz upadł upadnie ponownie i być może ten kolejny upadek skończy się dla niego złamaniem. Dlatego zaleca się w takim przypadku stosowanie ochraniaczy na biodra (dostępne w sklepach ze sprzętem ortopedycznym), które mają miękkie podkładki w okolicy bioder. Mogą one uchronić przed złamaniem.

Osteoporozie często towarzyszą bóle wynikające ze zwyrodnień kręgosłupa i stawów oraz nerwobóle i bóle mięśni. W dolegliwościach tych znakomicie sprawdza się Ziołowy Balsam Kręgowy Ojca Grzegorza Sroki oraz preparat w kapsułkach Artrobon.