Dieta i wysiłek fizyczny najważniejsze w cukrzycy

Rola diety i wysiłku fizycznego w leczeniu i profilaktyce cukrzycy jest kluczowa.
Wysiłek fizyczny powoduje:
1. Redukcję poziomu glukozy we krwi poprzez:
- zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę
- zwiększenie spalania glukozy w czasie wysiłku.
2. Wysiłek fizyczny wraz z prawidłową dietą zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy nawet o 58% u ludzi z nietolerancją glukozy, która uważana jest za stan przedcukrzycowy.
3. Wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko pojawienia się powikłań cukrzycowych a zwłaszcza chorób układu krążenia – bardzo częstych u chorych na cukrzycę.
4. Wysiłek fizyczny wraz z dietą redukuje masę ciała, a szczególnie ilość tkanki tłuszczowej,
5. Trening fizyczny poprawia jakość życia poprzez poprawę kondycji psychicznej i fizycznej, a to przekłada się na zmniejszenie potrzeby zażywania leków.
6. Właściwa aktywność fizyczna chorych na cukrzycę powoduje wydłużanie życia do wartości przeciętnych dla ogółu populacji ludzi zdrowych.

Aby wysiłek fizyczny miał prozdrowotne działanie przy cukrzycy, musi mieć odpowiednią intensywność i trwać odpowiednio długo. Najlepiej działa wysiłek trwający od 30 do 60 minut i jest wykonywany 3 x do 5 x w tygodniu, około 150 minut wysiłku tygodniowo. Wysiłek nie powinien trwać więcej niż 60 minut, gdyż grozi to urazami stawów, oczywiście nie tyczy się to osób , które są „zaprawione” w ćwiczeniach. Trening powinna rozpoczynać kilkuminutowa rozgrzewka, a kończyć około 5 minutowe wyciszenie. Wysiłek fizyczny można realizować w zależności od stanu zdrowia i wydolności fizycznej poprzez: spacery nornic walking, pływanie, aerobik czy gry zespołowe. Czasami o doborze treningu powinien decydować lekarz. O pomoc do lekarza, powinny zwrócić się osoby cierpiące zwłaszcza na choroby układu krążenia i z powikłaniami nerkowymi i cukrzycą.
Dieta cukrzycowa to dieta, która powinna być oparta w 40 – 65% o węglowodany, w 10 – 20% o białka, i w 30 – 35% o tłuszcze.
Jako, że ponad połowa spożywanych pokarmów stanowić powinny węglowodany. Chorzy na cukrzycę, aby kontrolować swoją dietę, musza zaznajomić się z:
- definicją wymienników węglowodowych (1 wymiennik węglowodanowy to ilość pożywienia, która zawiera 10 gramów węglowodanów),
- wartością kaloryczną posiłków (przy średniej aktywności fizycznej i normie wagi, chory powinien przyjmować ok. 30 kcal na 1 kg masy ciała,
- indeksem glikemicznym IG, który opisuje produkt żywnościowy pod kątem szybkości podnoszenia się glukozy we krwi po jego spożyciu. Im wyższy pokarm ma IG, tym mniej wskazane jest jego spożywanie.

Dieta cukrzycowa powinna być bogata w owoce i warzywa, a także zioła, które w cukrzycy przeciwdziałają powstawaniu powikłań cukrzycowych, ale mogą także stabilizować poziom glikozy w surowicy krwi. W Centrum Ziołolecznictwa Ojca Grzegorza do stabilizacji poziomu glukozy najczęściej używamy Glukobonisanu i Memobonu lub Glukobonisanu i Ginsengbonu.
Memobon ponadto zmniejsza prawdopodobieństwo powikłań naczyniowych cukrzycy. W cukrzycy ważne jest działanie ochronne na siatkówkę oka. Role tą pełni Oculobon i Venobon.